Werken jouw medewerkers al thuis? Dit heb je ervoor nodig

Waar voor Corona vier op de tien werkenden weleens thuiswerkten, is dit aantal in de Corona periode enorm gestegen. Noodgedwongen door de pandemie werd diegene die de mogelijkheid hadden, vriendelijk verzocht thuis te werken. Thuiswerken is tegenwoordig makkelijk in te regelen en brengt nog meer voordelen met zich mee.

De voordelen van thuiswerken

Thuiswerken brengt vele voordelen voor zowel de medewerker als de werkgever met zich mee. Zo hoeft de werknemer niet meer te reizen, wat goed voor het milieu is. Zo is de afgelopen periode flink minder stikstof uitgestoten. Ook zijn er een stuik minder files, zodat de reistijd flink verkort wordt. Met de hoge brandstofprijzen bespaart thuiswerken ook flink in de brandstofkosten. Een voordeel van de werkgever is de besparing op reiskosten. Ook kan er flink bespaard worden op overheadskosten, zo is er minder kantoorruimte nodig om het personeel te voorzien van een werkplek.

Benodigdheden

Hebben de werknemers de mogelijkheid thuis te werken, hoef je als werkgever niet veel te regelen. Tegenwoordig werken veel mensen op een laptop. Deze is makkelijk overal te gebruiken. Wat veel werkgevers nog vaak wel regelen, is een extra beeldscherm. Vandaag de dag heeft iedereen wel internet thuis, dus dit hoeft ook niet speciaal geregeld te worden. De meeste werkgevers betalen de werknemers een kleine vergoeding om thuis te werken. Zo wordt het voor beide partijen interessant. Belangrijk is wel dat de medewerkers ook vanuit huis eenvoudig kunnen communiceren met (directe) collega’s en terecht kunnen bij de gewenste bestanden en documenten hiervoor heb je programma’s als Teams en een speciaal intranet alleen bedoelt voor de werknemers van jouw bedrijf.

Intranet

Een intranet is een beveiligde online omgeving speciaal alleen beschikbaar voor de werknemers van jouw bedrijf. Voor een bedrijf is een intranet een ideaal hulpmiddel om op een snelle en laagdrempelige manier informatie te delen met (een deel van) het personeel. En het personeel kan deze informatie lezen wanneer het hun uitkomt. Het is dan ook niet zonder reden dat er al veel bedrijven gebruik maken van een intranet. Met een intranet is het makkelijk kennis te delen en behouden voor het personeel. Zo kan personeel makkelijk aan dezelfde bestanden samenwerken.

Social intranet

Een social intranet is een aanvulling op een traditioneel intranet. Naast het communiceren van bedrijfsinformatie kunnen collega’s met een social intranet onderling ook makkelijker communiceren. Met de Embrace kennisconnector weet je precies bij welk collega je moet zijn voor een bepaald vraagstuk en maak je expertise en kennis makkelijk deelbaar. Een social intranet is een kennisbank beschikbaar voor het gehele bedrijf. Een social intranet opzetten lijkt als een enorme klus, maar met een aantal simpele stappen breng je de behoeften en benodigdheden van jouw bedrijf in kaart, waardoor je precies weet hoe het sociale intranet er voor jouw bedrijf uit moet gaan zien.